Παιδί και Σχολείο

Για αρκετούς  μαθητές η περίοδος των εξετάσεων σηματοδοτείται από έντονο άγχος. Το άγχος αποτελεί τον πιο ύπουλο εχθρό των μαθητών και ενεργοποιείται κυρίως από αρνητικές σκέψεις που σχετίζονται με το φόβο της αποτυχίας.

Το άγχος  μπορεί να είναι χρήσιµο και δημιουργικό. Μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή να έχει την απαραίτητη διέγερση για να ενεργήσει µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις εξετάσεις. Όταν όμως το άγχος γίνεται υπερβολικό, επηρεάζεται η λειτουργικότητα του μαθητή. Σε αυτήν την περίπτωση το άγχος εμποδίζει την προετοιμασία για τις εξετάσεις.

Το άγχος εκφράζεται με σωματικά συμπτώματα (π.χ. ταχυκαρδία, δύσπνοια, πονοκέφαλος, ζαλάδες, άσχημο ύπνο),συναισθηματικά (π.χ. ανησυχία, νευρικότητα, κλάμα), γνωστικά (π.χ. δυσκολία συγκέντρωσης για διάβασμα, δυσκολία απομνημόνευσης των μαθημάτων, αρνητικές σκέψεις) και στη συμπεριφορά (π.χ. επιθετικότητα, παραίτηση από το διάβασμα, απουσίες από το σχολείο).

Μερικές χρήσιμες συμβουλές που βοηθούν στη διαχείριση του άγχους είναι:

  • Οργάνωση Μελέτης: Φτιάξτε ένα χρονοδιάγραμμα ύλης. Υπογραμμίστε με χρωματιστούς μαρκαδόρους. Χρησιμοποίησε αρίθμηση και λέξεις κλειδιά, προκειμένου να θυμάσαι καλύτερα ονόματα και γεγονότα
  • Θετικές σκέψεις: Σκεφτείτε θετικά και υπενθυμίστε στον εαυτό σας τα δυνατά σημεία και τις ικανότητές σας (π.χ. επιτυχίες σε τεστ, επαινετικά σχόλια από τους καθηγητές.
  • Ύπνος: Φροντίστε να κοιμάστε αρκετές ώρες. Μη μένετε ξάγρυπνοι για να διαβάσετε γιατί εξαντλείτε τον οργανισμό σας με αποτέλεσμα να μειώνεται η επίδοσή σας.
  • Σωστή Διατροφή: Η διατροφή πλούσια σε φρούτα, φυσικούς χυμούς και λαχανικά δίνει ενέργεια, πνευματική διαύγεια και θωρακίζουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα. Τα γεύματα να είναι κανονικά, όχι δίαιτες και όχι πολυφαγία ( λόγου άγχους).
  • Χαλάρωση: Μέσα στην ημέρα ασχοληθείτε με δραστηριότητες που σας ευχαριστούν και σας χαλαρώνουν, όπως η μουσική, η σωματική άσκηση κ.ά.
  • Διαλείμματα: Κάντε μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης. Αν νιώθετε ότι έχετε κουραστεί κατά τη διάρκεια της μελέτης, καλύτερα να κάνετε ένα μικρό διάλλειμα και έπειτα να συνεχίσετε τη μελέτη σας.
  • Αντικατάσταση αρνητικών σκέψεων με θετικές: Προσπαθήστε να αντικαταστήσετε τις αρνητικές σκέψεις με θετικές. Αντί για φράσεις όπως “θα γράψω χάλια”, ” θα τα ξεχάσω όλα την ώρα της εξέτασης”, “δεν θα θυμάμαι τίποτα “,  κάντε σκέψεις  με θετικό περιεχόμενο όπως “πιστεύω σε μένα”, “θα τα καταφέρω μια χαρά”, “όλα θα πάνε καλά” κ.ά

Καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές!
Ίλια Χατζή, Ψυχολόγος MSc.

Ο Ρόλος των Γονέων

Η περίοδος των εξετάσεων προκαλούν έντονο άγχος στους μαθητές και είναι σημαντικός ο ενεργός ρόλος των γονέων. Οι γονείς αποτελούν πηγή στήριξης και ενίσχυσης στο μαθητή γι αυτό:

• Άγχος γονέων: Είναι σημαντικό οι γονείς να αναγνωρίσουν το δικό τους άγχος και να μην το προβάλλουν στο παιδί τους.
• Σύγκριση: Η σύγκριση του παιδιού τους με κάποιο άλλο παιδί υπονομεύει την εμπιστοσύνη στον εαυτό, στις επιλογές και στις ικανότητες του παιδιού.
• Περιβάλλον ηρεμίας: Εξασφαλίστε περιβάλλον ησυχίας και ηρεμίας στο σπίτι έτσι ώστε το παιδί να το ασχολείται με την προετοιμασία του στις εξετάσεις.
• Φράσεις ενθάρρυνσης: Ενθαρρύνετε το παιδί σας υπενθυμίζοντάς του τα όσα έχει κατακτήσει μέχρι τώρα. Φράσεις όπως: «Τα έχεις πάει πολύ καλά μέχρι τώρα», «έχεις προσπαθήσει» λειτουργούν υποστηρικτικά.
• Διαθεσιμότητα: Ακούστε με σεβασμό τις ανησυχίες του παιδιού σας και βοηθήστε το να ηρεμήσει.
• Στην αποτυχία: Παραμείνετε κοντά του, ενθαρρύνετε και επαινέσετε το παιδί σας για την προσπάθεια που κατέβαλε.

Ίλια Χατζή, Ψυχολόγος MSc.

Καλό ξεκίνημα στη νέα σχολική χρονιά που μόλις άρχισε!

Ας έχουμε υπόψη μας 10 πρακτικές συμβουλές που θα βοηθήσουν τόσο εσάς τους γονείς όσο και τα παιδιά σας στην καθημερινότητα της σχολικής ζωής .

  1. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υπάρχει πρόγραμμα καθημερινής ρουτίνας: ώρα ύπνου, φαγητού, χρόνος παρακολούθησης τηλεόρασης και βέβαια χρονικό όριο χρήσης ηλεκτρονικών μέσων.
  2. Όταν το παιδί επιστρέφει στο σπίτι είναι σημαντικό να ακούτε με ειλικρινές ενδιαφέρον αυτά που έχει να σας διηγηθεί από την ημέρα του στο σχολείο και να το ενθαρρύνεται να σας μιλήσει κάνοντάς του διερευνητικές ερωτήσεις π.χ. τι συνέβη; Πώς σου φάνηκε;.
  3. Δώστε έμφαση όχι μόνο στα αρνητικά αλλά και στα θετικά συναισθήματα που συνδέονται με το σχολείο. Μπορεί να του ζητήσετε να σας περιγράψει την καλύτερη στιγμή της ημέρας ή αν γέλασε με κάτι που έγινε ή πιο είναι το αγαπημένο του παιχνίδι στο διάλλειμα.
  4. Κρατήστε ανοιχτή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς. Έρευνες δείχνουν ότι η σχέση με τον/την εκπαιδευτικό είναι από τους πιο σημαντικούς παράγοντες σχολικής προσαρμογής.
  5. Όταν εκφράζει παράπονα με άμεσο τρόπο ή και έμμεσο για το σχολείο ακούστε το, δείξτε κατανόηση. Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβει το παιδί ότι επιτρέπεται να βιώνει δυσάρεστα συναισθήματα όπως στεναχώρια ή θυμό.
  6. Συζητήστε και αναζητήστε μαζί λύσεις σε ό,τι το προβληματίζει. Μπορεί να αναφέρετε παραδείγματα άλλων παιδιών ή παραδείγματα από τη δική σας σχολική ηλικία.
  7. Προσπαθήστε να μην αποτρέπετε το παιδί από το να εκφράζει τα αρνητικά του συναισθήματα «έλα τώρα, μην κλαις, δεν έγινε και τίποτα».
  8. Βοηθήστε το παιδί να αναγνωρίσει το αρνητικό συναίσθημα που βιώνει και να το λεκτικοποιήσει. «Θύμωσες που η δασκάλα σου έκανε παρατήρηση μπροστά σε όλη την τάξη;».
  9. Ενθαρρύνετε το παιδί να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες που τυχόν έχει αξιοποιώντας τις δικές του δυνάμεις τονίζοντας τα δικά του θετικά στοιχεία.
  10. Να θυμάστε ότι το άγχος των γονιών μεταφέρεται στα παιδιά. Ελέγξτε το δικό σας άγχος, δείξτε εμπιστοσύνη στο παιδί σας και να το ενθαρρύνετε και με λόγια και με τη στάση σας.

Ίλια Χατζή, Ψυχολόγος MSc.